با افزایش قیمت دلار، کاهش جوجه‌ریزی و مشکلات اقتصادی ایجاد شده در جامعه قیمت این کالا تا 78 هزار تومان رسید و چند ماهی بر سر همین قیمت ماند، اما مثل اینکه قرار نیست سفره قشر ضعیف و متوسط جامعه چشم‌شان به جمال این غذا روشن شود.
کد خبر: ۱۱۰۲۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰ 26 April 2023

تابناک فارس به نقل از شیرازه: اواخر شهریور ماه سال گذشته در پی گلایه‌های شهروندان شیرازی و اهالی استان فارس از افزایش بی‌رویه قیمت مرغ و درخواست برخی مخاطبان شیرازه، از این پایگاه خبری، جهت پیگیری موضوع به سراغ استاندار فارس رفتیم تا ضمن اطمینان از قیمت مصوب مرغ بر این مطلب هم تاکید کنیم که در شرایط کنونی جامعه و وجود فشارهای همه جانبه اقتصادی، سیاسی و... بیش از هر زمان دیگری نیازمند اعتمادسازی بین مردم هستیم، چراکه پس از هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت برخی اقلام ضروری از جمله مرغ مصوب و اعلام گردید و از سوی مسئولان استانی و کشوری بر این نکته تاکید شد که توزیع اقلام ذکر شده خارج از قیمت‌های مصوب تخلف محسوب می‌شود.

اما انگار رسم بر این شده که هیچ توجهی به این‌گونه اخطارها نشود و هر کسی کار خود را انجام دهد، چرا که در همان مقطع زمانی شاهد افزایش بی‌رویه قیمت مرغ و پرواز آن از سر سفره قشر کم درآمد بودیم.

هر چند دولت با قوانین و برخوردهای«کج دار و مریز»، تلاش کرد قیمت‌ها را ثابت نگه دارد، اما مشاهده کردیم که قیمت مرغ از نرخ مصوب دولت که بین 50 تا 55 هزار تومان بود به 70 هزار تومان هم رسید ولی خبری از نظارت نبود، این در حالی است که همان زمان استاندار فارس در مصاحبه‌ای اختصاصی با پایگاه تحلیلی خبری شیرازه از برخورد قاطع با متخلفین سخن گفت و تاکید کرد: قطعا ارائه قیمتی بالاتر از آنچه دولت برای برخی اقلام غذایی اعلام کرده و عدد و رقم برای آنها تعیین نمود، خلاف قانون است

وی با بیان اینکه اگر چه با توجه به نوسانات بازار مجوزهای شفاهی برای افزایش قیمت تا نهایت ۶۲ هزار تومان، داده شد، که آن هم به خاطر متضرر نشدن مرغ‌داران و کاهش جوجه‌ریزی صورت گرفت،اما ارائه مرغ با قیمتی بیش از این مبلغ خلاف قانون خواهد بود.

استاندار فارس به خبرنگار شیرازه این وعده را داد که در اسرع وقت مناطق ذکر شده از جمله دروازه کازرون که قیمت‌های خلاف مصوبه قانونی ارائه می‌شود نظارت دقیق و بهتری صورت گیرد.

گرچه تنها برای چند روز از تب و تاب قیمت مرغ و کمبود این کالا در بازار کاسته شد، ولی انگار«نرود میخ آهنین در سنگ»؛ گران‌فروشان و سودجویان همواره به آنچه اهمیت نمی‌دهند کوچک شده سفره مردم، اخطارهای دولت و رفاه هم‌وطنان‌شان است.

از طرفی نیز عدم نظارت دقیق و کافی و اجرایی نشدن محکم برخورد با متخلفین موجب شده تا همواره شاهد هرج و مرج در بازار محصولات و کالاهای اساسی مردم باشیم.

نگرانی در بازار مرغ استان فارس وجود ندارد؛«قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را»؟

قیمت مرغ تا 90هزارتومان رسید

با افزایش قیمت دلار، کاهش جوجه‌ریزی و مشکلات اقتصادی ایجاد شده در جامعه قیمت این کالا تا 78 هزار تومان رسید و چند ماهی بر سر همین قیمت ماند، اما مثل اینکه قرار نیست سفره قشر ضعیف و متوسط جامعه چشم‌شان به جمال این غذا روشن شود.

در پی درخواست مجدد شهروندان از این پایگاه خبری و در تازه‌ترین بررسی‌های شیرازه، متوجه شدیم قیمت مرغ در بازار شیراز و برخی شهرستان‌های فارس تا مرز 89 هزار تومان هم رسیده و همین امر موجب نارضایتی شدید مردم و تقاضای آنان از مسئولان جهت نظارت بر بازار شده است.

طنز تلخ؛نگرانی در بازار مرغ استان فارس وجود ندارد

و اما حالا بشنوید یک خبر از زبان غلامحسین طباطبایی نماینده ویژه دفتر بازرسی وزارت جهاد کشاورزی که روز دوشنبه 4 اردیبهشت ماه به استان فارس سفر کرده بود، خبری که شاید بیشتر شبیه یک طنز تلخ است تا واقیعیت و این ضرب‌المثل را در اذهان عمومی متبادر می‌کند که «قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟».


چرا که وی روز دوشنبه در حاشیه سفر به استان فارس و بازدید از واحدهای مرغ گوشتی، کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه مرغ گرم و منجمد این استان گفته بود: با تلاش‌های جهاد کشاورزی و برنامه‌های نظارتی انجام شده در این استان رضایت عمومی به صورت نسبی در بدنه تولید، عرضه و توزیع مرغ وجود دارد.

این نماینده وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: اقدامات در تنظیم بازار مرغ در فارس هماهنگ و مکمل یکدیگر و یک رضایت عمومی را به وجود آورده و نگرانی خاصی در حوزه بازار مرغ این استان وجود ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر در استان فارس تعامل سازنده‌ای بین بخش دولتی و خصوصی وجود دارد، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در جهت ایفای وظیفه نظارتی در بعد فنی و اقتصادی در محصولات مختلف از جمله محصولات پروتئینی تلاش می‌کند رضایت مردم حاصل شود.

عدم پاسخگویی سازمان جهاد کشاورزی فارس

اگر چه خبرنگار شیرازه جهت پیگیری ماجرا و اطلاع از وضعیت نظارت بر بازار مرغ، جوجه‌ریزی در استان، صحت سنجی سخنان نماینده وزارت‌خانه و دلیل پرواز قیمت مرغ طی تماس تلفنی با متولیان این امر در جهاد کشاورزی استان فارس تماس گرفت، اما تنها به یک جمله بسنده کردند.

«وزرات‌خانه اعلام کرده تا اطلاع ثانوی هیچ مصاحبه‌ای در خصوص قیمت مرغ با رسانه‌ها انجام نشود».

اکنون این سوال مطرح است که :

جناب آقای نماینده وزارت جهاد کشاورزی آیا شما سری هم به بازار فروش مرغ در استان زدید و آیا گلایه‌های شهروندان هم شنیدید که قاطعانه از تحت کنترل بودن بازار مرغ و وجود رضایت عمومی سخن گفتید؟

کلام آخر هم خطاب به استاندار فارس:


جناب آقای دکتر ایمانیه استاندار محترم فارس، آیا وقت آن نرسیده که با مردم شفاف‌تر و صداقانه‌تر رفتار شود؟

آیا هنوز وقت پاسخ‌گویی مدیران کل فارس به اهالی ولایت‌مدار این استان نرسیده؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار